Tuesday, February 28, 2017

ADUAN MASALAH DUIT BR1M BELUM MASUK

Pemohon baru dan penerima sedia ada Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M 2017) dinasihatkan menggunakan saluran yang betul dalam usaha untuk mengemukakan masalah yang dihadapi.

Antara masalah utama dihadapi oleh pemohon baru dan penerima BR1m sedia ada adalah status permohonan memaparkan LULUS / BERJAYA tetapi duit BR1M belum dikreditkan atau dimasukkan ke dalam akaun bank simpanan penerima.

Jika anda menghadapi masalah ini, sila fahami dahulu maklumat dan kenyataan yang disertakan di bawah sebelum mengemukakan sebarang aduan.

Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bagi setiap permohonan yang BERJAYA / LULUS akan diagihkan secara berperingkat mengikut kelompok atau kumpulan.

Kecepatan pengkreditan duit bantuan BR1M ke dalam akaun simpanan turut bergantung kepada sistem bank penerima.

Bagi mereka yang tiada nombor akaun bank dan tidak memberikan maklumat akaun bank semasa membuat permohonan baharu / kemaskini, surat kelulusan (Baucar BR1M 2017) akan dihantar secara pos terus ke alamat penerima dan seterusnya baucar tersebut boleh ditunaikan di mana-mana cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN).

Untuk makluman, pembayaran BR1M dalam bentuk baucar turut dibuat secara berperingkat dan penerima baucar berkemungkinan akan lewat mendapat baucar tersebut berbanding penerima yang memilih pembayaran BR1M disalurkan melalui akaun simpanan bank.

Sekiranya BR1M tidak dapat dikreditkan ke dalam akaun penerima disebabkan masalah sistem atau sebagainya, surat makluman akan dihantar ke alamat penerima dan penerima perlu membawa surat tersebut bersama kad pengenalan asal untuk menunaikan di Bank Simpanan Nasional (BSN).

Maklumat hanya untuk permohonan BR1M 2017 yang sudah disahkan LULUS / BERJAYA setelah membuat semakan status permohonan.


Cara yang paling berkesan bagi membuat aduan berkaitan masalah duit BR1M 2017 belum diterima lagi pada tarikh yang sepatutnya adalah dengan mengunjungi cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) berdekatan dan nyatakan masalah yang dihadapi oleh anda.

Ataupun anda boleh menghubungi talian bebas tol 1800-88-2716 (LHDN) atau 03-8882 4565 / 4566 (Kementerian Kewangan).

Sekiranya anda meluahkan masalah berkaitan BR1M yang dihadapi itu menerusi ruangan komen blog, ia tidak dapat membantu anda menyelesaikan masalah tersebut kerana admin blog terbabit bukannya dari pihak LHDN.


Melainkan anda sendiri membuat aduan dengan menggunakan cara yang betul menerusi saluran rasmi seperti mana yang dinyatakan sebelum ini.

No comments:

Post a Comment